2011-03-21 @ 22:17:53
Jag har ju skrivit flera omgångar om olika hundraser jag funderat på, orsaken är att vi försökt komma på någon annan ras än Rottweiler som både jag o T är så förtjusta i. MEN efter varje ras vi funderat på, kommer vi alltid tillbaka till Rottweilern. Och efter att åter igen diskuterat med Thomas om saken och han kläckte ur sig det mest logiska: "Varför skaffa en hund man helhjärtat inte vill ha bara för att öva sig att uppfostra en hund, för att sedan kunna skaffa det vi verkligen vill ha, en Rottweiler?". Jag kan inget annat än hålla med påståendet.

Ronja gjorde mig, Thomas, min familj och kompisar förälskad i rasen Rottweiler.
Hennes stora o goda hjärta, knäppa busanfall, vackra sångröst, snälla ögon och vaktandet har gjort att varje gång jag ska berätta något om Ronja börjar jag gråta, jag saknar henne så otroligt! Thomas frågade igår om jag inte kommer att jämföra Ronja med någon annan Rottweiler vi skulle ta, men det tror jag inte, Ronja var mer än en hund för mig, hon var en storasyster jag inte hade (mina systrar bodde inte hemma under halva min uppväxt).

Många är rädda Rottweiler, men de har oftast bara läst skriverier om rasen och sett för många Amerikanska filmer.
Jag har nämligen hunnit ha fyra kompisar som varit livrädda för stora hundar, och de var inte rädd för Rottweilern Ronja, men kände obehag för andra storahudar!!

Nä, så jag har redan börjat fundera NÄR jag kan köpa en hund, ev. till julen nu i år eller nästa sommar (2012).
För jag är förälskad i rasen Rottweiler, den får mig att känna mig trygg samtidigt som den har ett stort o gott hjärta! <3 Finns ingen hund jag någonsin kommer att älska så myket som jag älskade Ronja!



Till minne av världens finaste hund! <3

Kommentarer
Postat av: Studerande som också funderar på hårig familjeökning

Låter superhärligt med familjeökning, men man ska alltid tänka två gånger. Speciellt om du vill ha en valp. Massor av pengar och tid kommer gå åt. Speciellt om du ännu tänker studera löns det verkligen att fundera en extra gång om det är det smartaste för ditt eget och hundens bästa :) Lycka till med "familjen"!

2011-03-21 @ 23:43:52
Postat av: Sara

Jag ångrar inte en sekund att jag tog Elmeri. Jag har många gånger sagt att han är det bästa jag någonsin satt pengar på :) Djur berikar livet!



Jag tycker personligen att det var väldigt bra att ta Elmeri under vintern eftersom jag alltid jobbar på somrarna och inte alls är hemma lika mycket då. Jag har fått vänja honom i lugn och ro vid längre och längre stunder att vara ensam, eftersom det bara är supersällan vi har 8 timmars dagar i skolan. Vi har inte haft en enda sedan jag tog Elmo. Fast om man har sommarlov eller semester så är det kanske smartare på sommaren, det är ju så mycket lättare med rumsrenligheten. Men i min situation är var ändå vintern mycket bättre med tanke på Elmeris bästa :)



Men som skribenten ovan nämnde så går mycket tid och pengar åt. Framförallt veterinärkonstnaderna är det som jag inte riktigt själv räknade med att skulle bli så dyrt. Det är ju många vaccinationer och avmaskningar och sånt i början. Dessutom då vi blev tvungna att dra ut Elmeris mjölktänder var det inte särskilt billigt.



Mycket tid går också åt förstås, nu måste jag alltid tänka efter innan jag kan tacka ja till att umgås med kompisar, eller spontana utekvällar och sånt, eftersom Elmeri inte ännu kan vara länge ensam!



Men jag måste ändå säga att trots dessa "negativa" saker så väger ändå de positiva sakerna upp det STORT. Men det vet du ju nog som har haft hund i famlijen! Jag har som sagt inte en enda gång ångrat att jag tog Elmeri. Han är bäst <3



Jag har skrivit så mycket idag att jag tror att skriv-läget har lämnat på... jag kan liksom inte sluta skriva ;) sori för maratonkommentar ;)

2011-03-22 @ 01:08:17
URL: http://saralene.blogg.se/
Postat av: Heidi (heidilandia_.ratata.fi)

Jag håller så med Sara! Visst är man mycket mera bunden med hund men aldrig i livet att jag skulle ge bort Candy för att få vara mera "fri". :)



Jag drömmer också om en Rottweiler, men det blir nog först om ett par år när jag har en större lägenhet/hus. Dessutom räcker det helt bra att uppfostra den vilding jag har redan just nu :)

2011-03-22 @ 07:22:48
Postat av: Annu

Jo vi har tänkt igenom det. Visst är det billigare med katt, men det är gällande samma saker med hundar när det blir utgifter.



Vi kommer ju vara två som har hand om hunden och ansvar över den, skulle jag vara ensam skulle jag vänta ännu ett par år. Men efter att ha haft hund sedan jag föddes så saknar jag det massor! Jag har dessutom inget emot att ta med min hund överallt jag bara kan, dessutom vet jag att mina föräldrar hjälper mer än gärna till eftersom det är en Rottweiler.



Så frågan är den om det är vinter eller sommar vi tar hunden på. Jag funderar på vinter för då är jag ledig, LEDIG. Men så då min mamma sa är det väldigt kallt o man kan inte ha dem ute lika länge som på sommaren, MEN då igen så jobbar jag alltid på somrarna för att få in pengar.



Under studierna skulle jag nog jobba på sidan om, + att T jobbar ju, så tror nog vi skulle få ihop det på någon höger ganska så säkert!



Sara, jag ha också svårt att fatta mig kort, så du behöver inte ursäkta dig! ;)

2011-03-22 @ 08:27:37
URL: http://theannu.blogg.se/
Postat av: Catta

Härligt med hund! Ångrar inte en sekund att vi blev fodervärd åt våran Lilli. Men utan svärmor som dagmamma hade det aldrig funkat. Så där är det bra om dina föräldrar kan agera dagis.



Däremot är en annan ledsen sak att ridningen har fått hamna lite på sidan. Skola och jobb tar upp mycket mer tid än vad jag någonsin hade trott... Därför finns inte tiden för hästarna på samma sätt, även om stallet bara ligger ett par km bort.



Annat som man får ge upp är socialt liv (annat än med hundmänniskor på kurser o.dyl), festande (speceillt tillsammans), alla spontana utflykter till typ Tuuri... m.m.



Har ni gjort testet på Pedigrees hemsida (fodret är skit med testet är bra)? http://pedigree.se/whatdog

2011-03-22 @ 09:15:24
Postat av: Annu

Jag skulle nog ta med hunden till stallet och dylikt, finns så mycket hästar, hundar o människor där så den skulle få träning + att jag får rida. Sen har jag flera kompisar som har hund själva så det skulle inte bli något problem. Vi är ändå inte så mycket ute längre, så festandet skulle inte lida, och om vi skulle så kan säkert mina föräldrar leka dagis. :) Speciellt om det är en rottweiler har de sagt ;)



Jo testen har jag gjort, och det blev rottweiler som en hund. :)

2011-03-22 @ 14:13:59
URL: http://theannu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0