2010-05-19 @ 14:35:23
I januari 2000 åkte familjen Åkers ner till Nystad för att "titta" på en rottweiler valp. Det var inte meningen att köpa en, men hem kom vi i alla fall med ett litet knyte, en rottweiler valp vi döpte till Ronja.

Vi har fått jobba något otroligt med vår älskade Ronja p.g.a. hennes dålig lynne och osäkerhet, men i och med det har vi alla familjemedlemmar fått ett så otroligt starkt band till denna underbara hund. Visst har det inte varit roligt alla gånger när hon skrämt grannar, gäster, pojkvänner som kommer på sitt första besök, pojkkompisar ,när hon tagit till brösttonerna. Ronja har nämligen hela sitt liv varit rädd för det manliga könet på 2 ben, och skällde därför när hon kände sig osäker.

Ronja har många gånger bevisat att hon är en otroligt klok hund. När jag hade det väldigt jobbigt för 7 år sedan, då fanns hon vid min sida och tröstade mig, hon satte sitt kloka huvud i min famn och slickade min hand, som om hon ville säga det blir nog bättre! Hon har skyddat oss mot inbrott och gjort att man alltid känt sig trygg nära henne. Eller när min momi är på besök, då är Ronja alltid så glad men mycket försiktigare eftersom hon vet hon är gammal, likaså med fammo. Ronja har även hjälpt till med att uppfostra Elvis, och Elvis avgudar Ronja.

Alla som spenderat mycket tid med Ronja har alla fått en vän för livet. Jag tänker bara på nykomlingen i familjen, min Thomas, de klickade mellan Ronja och honom med det samma, och om Ronja godkände Thomas när han första gången kom till oss, ja då har jag nog hittat en bra karl! Eller mammas väninnor som varit lite oftare på beösk, de älskar Ronja. Om jag ska vara ärlig tror ja ingen (förutom de som är rädda för hundar) inte kan älska Ronja, hon har sådan underbar personlighet, och är så snäll!

Ronja betyder så otroligt mycket för mig, men det finns inte några ord som kan beskriva det. Orsaken till att jag skriver allt detta är för att vi idag fick beskedet att Ronja har en elakartad snabbväxande tumör i benet, vilket gör att hon måste avlivas. Detta kommer att ske inom de närmsta dagarna, och jag åker ju till Barcelona i morgon, så jag är otroligt ledsen nu, eftersom jag inte kommer att kunna ta farväl då den tiden kommer. Så jag spenderar all tid jag kan åt att gosa med henne idag. Har precis haft med henne ute på gården, men eftersom det blev så varmt gick vi in tillbaka eftersom hon har så tungt annars också..

Här kommer lite bilder från då hon låg där ute..







Ronjas favorit plats, där har hon koll på allt som händer i kvarteret.







Fläcken hon har på hger framben är inte päls som trillat av, utan veterinären har rakat bort pälsen där för att kunna ge cortisonsprutor i leden..



Kommentarer
Postat av: natta

pussar o kramar i massor!! de e aldri lätt att ta farväl! + försök ha de bra i barcelona iaf, trots att de komr va svårt! <3<3

2010-05-19 @ 14:59:51
Postat av: Sanna

Fina bilder, fin hund. Hadde också en råtwailer(kan inte stava).

2010-05-19 @ 15:42:07
URL: http://kasanna.blogg.se/
Postat av: Sara

<3 :)

2010-05-19 @ 19:45:00
URL: http://saralene.blogg.se/
Postat av: Heidi

usch då va jobbigt! Min förra hund fick också en tumör i benet så vi blev tvugna att ge honom sista sprutan.. men iaf vet man ju att de inte behöver lida mer då.. krama å pussa henne massor så länge du kan!

2010-05-19 @ 21:42:40
Postat av: pessicat

nee fy så hemskt. det gör så himmla ont att ta farväl av ett djur. synd att folk som inte upplevt det förstår den där kännslan, och kan säga saker som "men he e ju ba ett djur".. hoppas du hinner få ett par dagar extra med henne efter din resa! och som Heidi skrev, man vet ju att de inte kommer behöva lida mer efteråt..

2010-05-26 @ 02:39:00
URL: http://pezsi.blogg.se/
Postat av: Tobbe, -

Hej, Allt bra? :)

Ha en bra Onsdag!

/ Tobbe, -

2010-05-26 @ 03:05:39
URL: http://tobbees.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0