2009-03-12 @ 10:19:54
Jag har bara en "enkel" fråga till er! Vart är världen påväg? Jag syftar såklart på skolmassakern i Tyskland. Alla ställe sig nog frågan varför? Det gör även jag. Jag har funderat mycke på vad orsaken kan vara till dessa dåd, varför hatar de omvärlden så att de måste skjuta ihjäl folk i en skola, var offren är oskyldiga, och sedan sig själv?

Tänk nu på föräldrarna till denna 17-åriga pojke som skjöt i Tyskland nu igår, där lägger tidningar skulden på föräldrarna för att ha uppfostrat pojken för strängt o bla bla bla. Tycker det är så jävla fel! Vist när man är i typ 13-15 års åldern blir man trotsig och ofta vill göra tvärtom än vad man blir tillsagt, men man gör egna val och väljer sin väg i livet genom att välja umgängeskrets, hobbyn, mål osv. Så jag skulle själv INTE skylla på föräldrarna när man är 17 år. Föräldrarna till denna pojke som hela Tyskland nu avskyr som satan har ju ändå uppfostrat denna pojke, älskat det som vilket annat barn som helst. Tänk att få veta då en dag "Din son har haft ihjäl 15 människor i en skola idag, sedan flytt och blivit nerskjuten var efter han tog självmord." Så jag tänker mest på föräldrarna, sedan på familjen till offren och så klart de som fick bevittna denna händelse!

Men vad kan vara orsaken till att man begår sådana här dåd? Jag förstår de inte, är det för att det är så lätt att få vapen, filmer, spel som har påverkat oss? Är det kraven lärre, föräldrar, vänner, vi själva sätter på oss? Stress? Att vi inte känner oss älskade? Vissa kan ju också bara vara psykiskt störda, men jag har svårt att tro att alla dessa som har gjort massakrar skulle alla vara störda, vist är de störda på det sättet, jag menar ingen "vanlig" människa gör ju detta!!

Jag tycker faktiskt det är otroligt hemskt! Hur kan vi vara säkra att det inte sker i Övis någon dag? För det behöver ju inte vara någon från vår skola som kommer in och skjuter vilt omkring sig, det kan lika bra vara vem som helst från gatan som bara kommer in..

Hoppas bara det slutar ske dessa massakrar, för det skrämmer mig! Blir lika upprörd varje gång!!!!



Kommentarer
Postat av: Marcus

kanske gjorde föräldrarna inget fel, man man borde se på de kritiskt oxå.



Samället kanske är liite för "opersonligt" nuförtiden tror jag...

2009-03-12 @ 21:23:46
Postat av: Annu

kanske det, men tycker så synd om familjerna som blir "nerhackade" för att de uppfostrat sitt barn fel, vi behöver ju bara se på en del av våra vänner att de är rebeller och skiter fullkomligt i vad föräldrarna säger vare sig föräldrarna är stränga el snälla.. I den åldern gör man vad man vill utan att tänka alla gånger på konsekvenserna..



Men måste alla stå ut från mängden då? Eller vad menar du med "operonligt"?

2009-03-12 @ 21:36:27
URL: http://theannu.blogg.se/
Postat av: marcus

mera att man faktiskt kan vara ensam utan att nån tar notis eller frågar hur man känner sig... ingen bryr sej.

2009-03-16 @ 12:02:43
Postat av: Annu

fler bryr sig än man tror, men många har bara inte förmågan att ställa frågan "hur mår du egentligen?". :)

2009-03-16 @ 14:18:51
URL: http://theannu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0