2011-04-11 @ 22:19:30
Jag kommer alltid prata finlandsvenska oberoende vad finskspråkiga säger, o jag tänker fortsätt kräva/förvänta mig bli betjänad på svenska (i städer var svenska pratas)! Jag tänker fortsätta kämpa för finlandsvenska, för det är något fint vi fått av våra föräldrar o deras föräldrar, det får inte dö ut eller tystas ner!

Jag vill bara det ska vara jämnlikt i någon mån, o att andra finskspråkiga där ute ska ta modell av de fina finskspråkiga vänner jag har. Vi är lika mycke finländare som er. Jag tänker fortsätta förvänta mig betjäning på svenska i städer var svenska talas, betjänas jag inte på svenska så får de prata finska, men jag pratar svenska tillbaka, det är det som grejen med tvåspråkigt land, kommunikationen. Det är något fint Finland har, kan inte alla bara förstå det, det är en rikedom!

Jag har kämpat med finska i flera år, o vill lära mig det  bättre eftersom vi är ett tvåspråkigt land, därför blir jag rent ut sagt förbannad när jag får kommentarer som "Suomessa puhutaan suomea!", va fan vi är ett tvåspråkigt land! Ja, vi finlandsvenskar är en minoritet på 300 000, men vi är fortfarande tvåspråkigt land! Så när jag läser om demonstrationer med "pakkoruotsi" skulle jag bra vilja ha en demonstration emot "pakkosuomea". För ska jag fortsätta kämpa med att lära mig finska vill jag det ska vara värt det, för det har varit många frustationer, tårar och böcker slängda i golvet kan jag säga!

Jag skulle kunna skriva en bok, för jag kan inte kort sammanfatta hur jag tycker o känner om detta ämne,
blev lite råddigt det jag nu skrev, men kan sammanfatta att jag är ett STORT fan av denna finlandsvenska låt som gjorts just för det är finlandsvneskar o handlar om det jag lite försökte få fram!!


 


Kommentarer
Postat av: Malin

Word. Instämmer till fullo med vad du skrivit.

2011-04-11 @ 23:34:47
URL: http://enhundradelssekund.blogspot.com/
Postat av: Julia

Hållet helt och hållet med dig!

2011-04-12 @ 08:07:53
Postat av: Hanna

Håller med dig, trots att jag är svensk å int finlandssvensk.. :D

2011-04-12 @ 16:35:28
URL: http://ramell.blogg.se/
Postat av: Anonym

bara så du vet, du har ju ingen rättighet att kräva att bli betjänad på svenska, förutom på statliga institutioner och inrättningar. det är de enda som är lagstadgat, vid andra tillfällen är ingen skyldig dig att ge betjäning på svenska. vare sig det är en stad där man talar svenska eller ej.

2011-04-12 @ 18:47:40
Postat av: J A N I N A

SUPERBRA SKRIVET! :D

2011-04-12 @ 18:59:59
URL: http://yae.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0