2010-09-06 @ 19:08:45
Haha, alltså jestas med den där hästen. Sorry nu alla icke hästintresserade men kommer ett till hästinlägg här nu. Eila var helt super lyhörd och jag behövde bara ata ett djupare andetag så stannade hon (ingen perfekt halt, med babenen bredvid varandra o frambenen bredvid varandra), hon sökte sig framtill neråt, och jobbade riktigt bra.

Eftersom hon nu var så super duktig tänkte jag att jag skulle ta och belöna henne med att skritta i terräng (på en mysig grusväg som leder till ett par åkrar), och det tyckte hon om.. de första 600m. Sen blev det tvärstopp, hon skulle absolut inte framåt, så när jag bad henne framåt så började hon backa, jag vet att det inte fungerar på Eila att börja smälla med spöet, och banka och hålla på när hon var på det humöret, så jag fick bara vända baken åt de håll vi skulle åt och börja backa ditåt (enda sättet jag fick henne att röra sig åt de håll jag ville iaf). Vi backade och gjorde S-formade bågar framåt säkert 500-700 meter, men det gick inte att hålla på att göra S-bågarna eller volter mer än kanske 1 meter framåt, för då började hon backa igen.

Jag kan ärligt säga jag till sist inte visste hur jag skulle göra, för jag hatar när hästar vinner över mig i vem som är envisast, så jag backade tills jag såg man kunde svänga in på en åker, så jag fick henne att gå dit och där gick hon framåt. Sen gick vi hem.

Ni som är duktiga ryttare, gjorde jag helt fel? Inte hamnat i en sådan situation förut, så chansade bara och provade lite olika saker. Eila var inte rädd för något, hon ville bara gå hem och tyckte hon gjort sitt för dagen tror jag. ;)


Sry för det långa inlägget. :P Nu ska jag ta och hoppa i duschen, men ni hästmänniskor får gärna komma med förslag vad jag skulle ha kunnat göra när det inte gick framåt.




Kommentarer
Postat av: cessi

Att backa brukar vara effektivt och viktigt att själv bestämma när den ska gå fram o när den ska backa, sålänge man inte ger efter sen när man inte orkar längre. Och direkt hästen gör rätt berömmer man, o sen gör det "obekvämt" när den försöker smita undan, i stil med att backa den. Jag tror att sålänge du är konsekvent med Eila och visar vem som är ledaren ger hon nog upp. Om det tar 20min eller 5h är en annan sak :)Och det gäller att alltid vara ledaren, oavsett om man är på plan, i stallet eller exempelvis i terräng. Det blir nog bra :)

2010-09-06 @ 20:13:01
Postat av: Annu

Jo vi backade i princip hela tiden, men hon verkade inte ha något emot det, det var därför jag blev osäker om jag gjorde rätt ;)



Och nej jag gav inte upp, men tänkte om det ändå räknas som att jag "gav efter" när jag styrde in på en åker och gick framåt där efter att vi backat till infarten till åkern?? Hon stressade inte o på det sättet bråkade utan va lugn men vägrade gå framåt, och jag var lugn och ville framåt ;)

2010-09-06 @ 20:32:49
URL: http://theannu.blogg.se/
Postat av: Lena

hahaha..oj herrigud va on ORKAR :D smart heest! On verkar no int att ha nå emot att backa...häldre än att gå fram...så kanske man int bord låt henne backa då heller?? antingen fram eller stå still??? dont know...

2010-09-09 @ 09:00:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0