2010-08-23 @ 22:19:03
Har precis pratat med Thomas i telefon i en bra stund. AAH vad jag saknar honom!! Blir dyrt att ha honom borta på det här sättet. Känns jobbigt att gå och sova nu när han inte är här med bredvid mig. Jag vet att jag skrivit i super många inlägg hur jag saknar honom, men jag gör verkligen det. Antar jag vänjer mig, jag menar det går lättare, men har nog gärna honom här istället för där i alla fall!!


Hur som helst så har Sara skickat bilderna vi tog idag från då vi var och red, så här kmr ngr hon skickat! :)




Sara kom som sagt med och rida. Hon skulle prova på ifall hon ville börja ta lektioner igen, så jag höll en lektion till henne. Hon var super duktig! :)


Hoppade sedan upp en stund på Eila eftersom hon hade lite energi så Lena ville ha hjälp att få bort energin :D


Hon kändes mera energisk än förra gången jag red. Hon bara strätade emot när man bad henne arbeta.





<3


Som ni säkert gissar var jag överlycklig över att hon bockade idag igen. :D Weei andra gången hon bockat med mig <3


Som en boll kommer jag tillbaks till dig..


AAh jag älskar den här hästen! Hon e så underbar!


Haha, känner inte en enda kotte som kan vara sexig i ridbyxor. Jag försöker i alla fall..


Jag menar kolla in denna röv med svettfläcken i baken!! Haha, nä de e bara från sadelns läder det färgar av sig.. o kanske lite svett ;)


Kommentarer
Postat av: Anonym

Reagerade på detta förra gången du skrev om bockandet också, men tänkte att jag kanske missförstod (ironi, internt skämt etc). Men nu är det åtminstone andra gången du skriver detta och därför måste jag fråga; Varför i hela världen vill du att hästen ska bocka med dig? I min värld är anledningarna att rida (förutom att det är roligt) att skapa harmoni mellan häst och människa, att koordinera ihop två nervsystem till att ha samma vilja och sakta men säkert gymnastisera hästen så att den hålls frisk, stark och smidig.



Man kan naturligtvis rida av andra skäl än dessa också om man vill, men att medvetet förvandla hela hobbyn till en brottningsmatch där fysiskt motstånd i form av bockning är något man blir "överlycklig" av är i min värld moraliskt förkastligt.



Skulle någon av mina hästar någonsin bocka, så betyder det antingen att de inte förstår mig och att jag därmed inte har varit tillräckligt tydlig i mina hjälper, eller så att de förstår vad jag menar men protesterar eftersom jag kräver för mycket av dem psykiskt eller fysiskt. Visserligen kan en häst bocka av glädje också, men det verkar inte vara fallet i detta sammanhang, och även om det vore frågan om det så är det också en tränings- och inlärningssak man kan förbättra. I inget av fallet är en bockning något att vara "överlycklig" över, snarare är det ett tecken på att man bör rannsaka sig själv och sin ridning och överväga att satsa på att lära sig en mer förfinad form av kommunikation som inte orsakar protester hos hästen.



/Helen, haft hästar som ömsom heltidsjobb och ömsom fritid de senaste 17 åren

2010-08-24 @ 14:25:48
Postat av: Annu

Jodå du har rätt. Men denna häst är sådan att när hon haft ledig som ett exempel. så protesterar hon för hon vill fortsätta ha ledigt. Jag tycker om att rida hästar som busar ibland och gör att man inte bara kan åka med..



Jag känner hästen bättre än du och vet att detta bara är ett försök från hennes sida att få längre semester, och orkar testa vem som är boss nu efter ledigheten. :)



Ha de bra med dina hästar! :)

2010-08-24 @ 14:50:18
URL: http://theannu.blogg.se/
Postat av: Lena

Helen -

Hästen i fråga är min, och jag kan garantera att Annus ovanstående förklaring är fullständigt korrekt. Eila är en sådan DAM som har otroligt stark egen vilja och temperament. Har hållit på med hästar mer och mindre sedan jag var 5 år (är nu snart 24år) och har aldrig någonsin träffat en häst så speciell till temperamentet som Eila.



Hennes betes semester på ca en månad är nu över och då är det inte mer än väntat från vår sidan att hon åter igen skall testa vem som är ledaren. Dem flesta hästar testar ju mer eller mindre vem som är ledaren i något skede ;) Eila råkar bara vara den som testar oftare och med mera kraft. :)



H. Lena - som haft Eila i 5år.



2010-08-24 @ 15:53:15
Postat av: Anonym

Jag håller med Helen i henne åsikter! Men jag vill ännu tillägga att enligt min mening och kunskap så bockar hästen på bilderna inte! varken i detta inlägg eller i det tidigare. En häst som bockar böjer sin nacke så att mulen kommer ner mot frambenen och därefter tar den ett skutt samtidigt som den kutar ryggen. Hästen på bilderna har huvudet högt, svankar i ryggen står stadigt på frambenen endast sparkar med bakbenen.



Med andra ord ser det ut som hästen bestämt protesterar. HAR DEN SJUKT NÅGONSTANS?? Det är i alla fall en fråga jag ställer mig!!!

2010-08-24 @ 16:02:57
Postat av: Annu

Kan lugna dig du "Anonyma" med att Eila inte har ont. Detta hör som vi nämnt till hennes ritualer när hon prövar vem som är boss. :)



Jo, det är kanske mera bakut hon gör, men i alla fall är det första gången på de 1,5 åren jag ridit henne som hon har haft 2 fötter i luften samtidigt i alla fall och som hon testar mig ;)

2010-08-24 @ 17:39:14
URL: http://theannu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0