2009-06-04 @ 22:23:57
Nu är klockan 5 över 11 och jag ska gå o sova, är helt super trött! Det borde jag vara också, red 1,5 h idag och blev lika genomsvettig som havremopeden jag red. Många förstår inte att det är tungt att rida, och att man får bra lårmuskler, magmuskler och ryggmuskler (ben o armmuskler får man av stallsjobbet), men jag har börjat fundera att det kanske beror på att de flesta som ridit ngr år slutar när man kommer upp i högstadieåldern, då pokjar börjar komma in i bilden och man gör allt för att inte få "hästnörd stämpeln".. Slutar man i denna ålder har man inte gjort mycket annat än bara åkt med hästen i alla dess gångarter. Kanske man svängt på en volt (cirkel), stannat eller liknande, men jag tvivlar på att man ridit ridit, dvs krävt av hästen att gå i en viss form, viss takt, samla sig, arbeta under sig .. tror det jag just skrev kan verka som hebreiska för vissa.. Men det finns inget som är större lättnad, eller ska vi kalla det lycka/stolthet som när det 600-800 kg djuret man har under sig samarbetar, och gör just det man begärt och strävat efter..

Well well, jag vet det finns såna som inte orkar läsa häst tjat, men så är det.. Min blogg handlar om mitt liv och hästar är en del av det! :) Jag är glad att vara hästnörd, det har givit mig mycket! Jag har lärt mig arbeta i grupp, ta ansvar, prioritera, agera snabbt, sett att det inte är så fligt med skit under naglarna m.m..

Tycker det är så jäkla synd att hästsporten lagts i "nördsports" kategorin, medans ex. fotboll o hockey lagts i "poppis" kategorin. Ingen sport är bättre än någon annan, jag har bara fastnat för ridning och är stolt över ett säga att jag inte kan komma ut och festa för jag har ridlektion (det har dock inte hänt, men skulle inte skämmas över om jag skulle ha det). Dessutom är vi inga nördar vi som håller på med ridning o hästar, visste ni att ridning är en av värlens farligaste sporter? Tror den va 2a farligast? Så det är vi hästnördar som borde vara stöddiga.. ;)

Nu är min hästpredikan slut, många brukar vara förvånade över att jag håller hästar så kärt, spec om de inte visste om att jag höll på med rinding. Varför vet jag inte?!

Nu hopplar jag iväg o sova GOD NATT!!


Jag och hästen Eila gör det som kallas "öppna" inom dressyr/rid-världen
..


Kommentarer
Postat av: Jenny

Vilket bra inlägg! :) Jag slutade rida i mitten av högstadiet och saknar det så mycke! Sen red jag ännu i gymnasiet ett år men jag trivces inte så bra där jag red då.. Jag funderar om du kan tipsa mig om några bra stall. Var rider du nu t.ex.? :)

/ Jenny Vilén

kanske du minns mig, jag red vid farmstall som dig för många år sen!

2009-06-05 @ 12:37:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0