2009-12-10 @ 16:24:09
well, well. Har kommit hem från HVC för någon timme sedan. Det togs såklart alla de där proverna jag hatar. Började med att gå till labben var det togs blodprov på mig, vilket  faktiskt tog ont denna gång, kände hur sprutan  sattes in i armen och togs ut. Detta resulterade att när jag ännu satt kvar i stolen, kände jag hur ljudet blev dämpat, pulsen hördes i huvudet och bilden blev vitprickig, sedan vit dimmig och sedan helt vit.. Nästa stund jag ser igen har jag huvudet mellan mina ben, och hör hur sköterskan ber någon öppna ett fönster så jag skulle få frisk luft. Hon frågar hur jag mår och säger hur jag ska andas.

När jag började se normalt igen och kände mig någolunda bra igen, ska sköterskan ännu till ta svalgprov, ni vet en lång stick ner i svaljet på en tills kräkningsreflexerna börjar dra igång.

Efter detta gick jag ut genom dörren, och ser mamma vänta strax utanför. Jag känner hur benen börjar darra och jag sa jag hållit på att svimma, så jag lade mig ner på sängen utanför rummet och tårarna började rinna, allt var så obehagligt. Mamma går och hämtar ett vattenglas, men fick ner max 2 klunkar när halsen var så svullen att inte ens mitt eget saliv gick att svälja.

Sen går vi vidare till en annan avdelning var ytterligare ett prov tas. Nu från fingret, togs blodprov + ytterligare ett svalgprov tas. Sedan kollades även mina öron eftersom de värkte såfort jag svalde.

Sen var det bara att vänta, vänta, vänta. Så kom svaren.. Det löd följande

"Du har med laboratorieprov konstaterats ha symptomen mononucleos, en virus förorsakad halsinfektion som drabbar barn och ungdomar

När man har mononukleos känner man sig mycket sjuk. Förutom sjuk hals med illaluktande beläggningar, svullnader på halsen och feber kan man också ha svullna körtlar i magen som gör ont. Infektionen kan inte botas med antibiotika, men det är viktigt att sköta om sig för att undvika följskudomar..

  • vila - stanna hemma länge, ingen träning eller hård gymnastik under tre veckors tid
  • vätska - det är viktigt att dricka mycket, också näringsrika vätskor när det är svårt att sväja annan mat. Glass får man gärna äta
  • märtlindrande medicin - man kan ha hög feber trots att man tagit febernedsättande medicin
  • munhygien - gurgla med saltvatten och byt tandborste när sjukdomen är över
sjukdomen brukar också kallas kissing desease & körtelfeber"



Har jag inte det bara för jäkla bra?? :(


XoXo
Annu

Kommentarer
Postat av: annakarin

hadd hede jagå i oktober, förjävlit, va sjukskriva i tri vikor :/ halsin va så sjuk, tråodd nästan at ja sku ga ihjäl tå e va som väst

2009-12-10 @ 20:18:26
URL: http://annakaarin.papper.fi
Postat av: Josefin

Oj nej stackarn.. Hade körtelfeber jag också i högstadiet, låg i dropp å åt int nånting på 2 veckor.. Usch usch, hemska tider! Krya på dig nu å sköt om dig! :)

2009-12-10 @ 20:59:28
URL: http://fiinoliisa.blogspot.com
Postat av: Annu

Tycks alltid få något mera allvarligt före jul, förra året hade jag influensa o fick äta tamiflu.. suck



Tack ska du ha, gör mitt bästa :)



kram

2009-12-10 @ 21:00:43
URL: http://theannu.blogg.se/
Postat av: satu

krya på dig!

2009-12-12 @ 21:12:18
URL: http://satu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0